Service &  contact

Vragen over uw contract, facturen of technische vragen over uw installatie thuis? Onze FAQ geeft antwoord op de meest gestelde vragen. Natuurlijk kunt u ook contact met ons opnemen. We helpen u graag.

Stel uw vraag

Een vraag over uw energierekening of energiecontract? Vul het contactformulier in of bel ons.

Meld een storing

Ervaart u een storing? Op onze  projectenpagina vind je het juiste telefoonnummer voor jouw locatie.

Four Energy is aangesloten bij de Geschillencommissie Energie.

FAQ

In onze FAQ geven we antwoord op de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet bij? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag verder.

Warmtelevering Four Energy. Alles over warmtenetten en collectieve warmtesystemen

Hoe werkt een warmtenet?

Op een warmtenet zijn meerdere woningen of bedrijven aangesloten die gebruik maken van een lokale warmtebron. Via ondergrondse leidingen wordt deze warmte naar de aangesloten woningen of bedrijven gestuurd en het afgekoelde water wordt terug gevoerd naar de warmtebron. Je hebt dus geen aardgasaansluiting meer voor de verwarming en het warme tap water. Warmtenetten dragen bij aan minder gasverbruik en zijn duurzaam.

Hoe werkt blokverwarming?
Bij een blokverwarming is er een installatie die meerdere appartementen verwarmt. De warmtebron van de blokverwarming kan bijvoorbeeld restwarmte zijn uit industriële processen, maar ook door de verbranding van aardgas. Er zijn dus verschillende warmtebronnen mogelijk.
Welke warmtebronnen zijn er?

Er zijn veel verschillende warmtebronnen. Denk aan aardwarmte, maar ook restwarmte van bijvoorbeeld industriële processen. Bij Four Energy weet je precies waar de warmte vandaan komt dankzij de warmte-etiketten die wij publiceren op de website. Bekijk het op deze pagina.

Wat is een warmte-etiket?

Elke leverancier van warmte is verplicht om transparant te communiceren over waar de warmte vandaan komt. Dat gebeurt met zogenoemde warmte-etiketten waarop precies staat waar de warmte vandaan komt, maar ook hoeveel CO2 er is vrijgekomen bij de productie van die warmte. Four Energy publiceert jaarlijks de warmte-etiketten op deze pagina per project.

Kan ik overstappen op een andere leverancier?

Met een aansluiting op het warmtenet kun je niet zomaar overstappen op een andere warmteleverancier. Wil je toch geen warmte meer ontvangen van ons? Dan moet er toestemming zijn de betreffende pandeigenaar. De kosten voor afsluiting komen ten laste van de woningeigenaar.

Waar kan ik een storing melden?

Four Energy heeft een netwerk van vaste en gespecialiseerde partners die het onderhoud en beheer doen van de installatie bij u thuis. Op onze contactpagina kunt u een storing doorgeven met het contactformulier of direct bellen.

Moet ik een meterstand doorgeven?

Bij overgrote deel van onze systemen zit In de afleverset een warmtemeter. Hierop kun je de meterstanden aflezen als je dit graag wilt weten (voor eigen gebruik). Elke meter stuurt automatisch de meterstanden naar ons door, hier hoef je zelf niets voor te doen. Mochten we een foutmelding krijgen (of geen meterstand) nemen we contact op voor het vervangen van de meter.

Waar kan ik terecht met vragen over mijn energiecontract of afrekening?

Al uw vragen over het energiecontract of de afrekening kunt u stellen door ons contactformulier te gebruiken of u kunt direct bellen. Hier vindt u het contactformulier en telefoonnummer.

Wat is het effect van het energie prijsplafond op de warmtetarieven?

Vanaf 1 januari 2024 geldt er geen prijsplafond meet voor energie. Je betaalt dus het tarief dat in je energiecontract staat.

Waar kan ik het warmtetarief vinden van Four Energy?

De tarieven voor warmte zijn voor een groot deel afhankelijk van de warmtebron die wordt gebruikt en de kosten die zijn gemaakt voor het warmtenet. Per warmtenet hanteert Four Energy dan ook een apart tarief dat hier rekening mee houdt. U kunt de tarieven vinden op de projectpagina. Wilt u meer weten over hoe de warmtetarieven worden vastgesteld? In dit artikel leggen we het uit.

Waar vind ik meer informatie over de aansluit- en leveringsvoorwaarden?

Four Energy heeft de aansluit- en leveringsvoorwaarden overzichtelijk op een rij gezet voor zowel kleinverbruikers als grootverbruikers. De voorwaarden, voorschriften en regelingen zijn gewijzigd op 15 november 2022 en kunt u hier vinden.

Alles over betalingen als je energie-installatie huurt bij Four Energy

Wanneer incasseert Four Energy de maandelijkse huurvergoeding?

Wij incasseren de vergoeding voor de huur van je energiesysteem op de eerste werkdag van de maand. Een aantal dagen voor de incassering ontvang je een factuur per mail ter kennisgeving. Deze factuur vind je ook in het bewonersportaal.

Wat gebeurt er als het niet lukt om te incasseren?

Als je een SEPA-machtiging hebt afgegeven aan Four Energy en het lukt niet om de vergoeding te incasseren dan proberen wij het de komende vier dagen opnieuw te incasseren. Als het bij de laatste poging nog niet lukt, dan stoppen wij met de incassering van die maand en ontvang je van ons een bericht dat wij het bedrag niet hebben kunnen incasseren. In dat bericht verzoeken wij je het bedrag dan handmatig naar ons over te maken. Je SEPA-machtiging blijft wel gewoon van kracht, dus voor de volgende maand pakken wij het incasseren weer op.

Hoe gaat de betaling als ik geen SEPA-machtiging afgeef?
Je ontvangt dan van ons een factuur met het verzoek om de vergoeding naar ons over te maken. Vanaf april 2025 staat er ook een QR-code op de factuur zodat je snel en makkelijk kan betalen.
Wat gebeurt er als ik een factuur niet op tijd betaal (ik heb geen SEPA-machtiging afgegeven).
Je ontvangt van ons een aantal herinneringen om de factuur te betalen. De betalingstermijn staat vermeld op de factuur. Zorg dat je voor deze datum betaalt. Lukt dat niet dan nemen we opnieuw contact met je op om eventueel een betalingsregeling af te spreken of er wordt een incassoprocedure gestart.
Mijn bankrekening wijzigt waarop ik de SEPA heb afgegeven. Hoe kan ik een wijziging doorgeven?

Mail ons op helpdesk@fourenergy.nl. Wij sturen je dan een nieuw SEPA-machtigingsformulier toe en/of een link om de machtiging digitaal te kunnen afgeven. Deze laatste mogelijkheid hopen wij vanaf april 2025 te kunnen aanbieden.

Kan ik digitaal een machtiging afgeven?

Vanaf april 2025 is het mogelijk om een machtiging digitaal af te geven.

Compensatie Warmtewet. Wanneer wel, wanneer niet?

Wanneer geldt de vergoeding van de Warmtewet?

De Warmtewet biedt bescherming aan afnemers van warmte en stelt regels over tarieven en vergoedingen bij storingen. Een vergoeding op basis van de Warmtewet geldt wanneer sprake is van een overeenkomst tussen een warmteleverancier en een kleinverbruiker (zoals een huurder of VvE) voor de levering van warmte via een collectief warmtenet of een blokverwarmingssysteem.

Welke compensatie krijg ik volgens de Warmtewet bij storingen?

Bij een ernstige storing in de warmtelevering van Four Energy vanaf 8 uur, heb je mogelijk recht op een wettelijk vastgestelde standaardcompensatie. De hoogte van de compensatie bedraagt € 35,- bij een onderbreking van 8 tot 12 uur. Voor elke volgende aaneengesloten periode van 4 uur ontvang je € 20,-.
Deze vergoeding is bedoeld als compensatie voor het ongemak. Als je recht hebt op compensatie krijg je automatisch bericht. Je hoeft hier niets voor te doen.

Wanneer wordt de compensatie niet uitgekeerd?

  •  Als de storing minder dan 24 uur duurt en er is in de voorafgaande 12 maanden geen storing geweest.
  • Als het een storing is in je eigen binnenhuis-installatie Een binnenhuis-installatie omvat de onderdelen die warmte afgeven in je huis. Denk bijvoorbeeld aan leidingen, radiatoren, vloerverwarming, etc.
  • Als de onderbreking van de warmtelevering vooraf is aangekondigd vanwege onderhoud aan het warmtenet.
  • Bij overmacht, zoals natuurrampen, sabotage of schuld van andere partijen.

Uitgebreide informatie over de warmtewet vind je op de website van de ACM.

Wanneer geldt de compensatieregeling niet?

De vergoeding op basis van de Warmtewet is niet van toepassing in situaties waarin géén sprake is van een leveringsovereenkomst volgens de wet. Dit geldt bijvoorbeeld bij:

  • Verhuur van een WKO-installatie (Warmte-Koude Opslag): Wanneer Four Energy aan u een WKO-installatie en of zonnestroominstallatie verhuurt, wordt dit gezien als een huurconstructie en niet als levering van warmte volgens de Warmtewet. Hierdoor gelden de beschermingsmaatregelen en vergoedingen uit de Warmtewet niet.
  • Individuele installaties: Als bewoners of bedrijven zelf eigenaar zijn van een installatie die warmte opwekt, zoals een individuele warmtepomp of cv-ketel, dan valt dit buiten de Warmtewet.
  • Interne doorlevering binnen een huurcontract: Wanneer de kosten voor warmte zijn verwerkt in de huurprijs en de verhuurder geen aparte warmteovereenkomst aanbiedt, geldt de Warmtewet niet.

Wat voor aansluiting je hebt, staat op onze overeenkomst. Je kunt het ook altijd bij ons navragen.

Op weg naar

aardgasvrij

wonen

 

Four Energy levert duurzame energie aan consumenten en bedrijven in heel Nederland. De energieleverancier is opgericht met als doel wijken, woningen en bedrijventerreinen aardgasvrij te maken.